Znakowanie laserowe osprzętu do podnoszenia gwarancją bezpieczeństwa
W przemyśle, gdzie bezpieczeństwo pracy odgrywa kluczową rolę, precyzyjne znakowanie osprzętu do podnoszenia staje się coraz ważniejsze. Dlatego odpowiadając na potrzeby klientów, PFEIFER wprowadził laserowe oznaczanie punktów zaczepowych i szekli. Ta metoda nie tylko eliminuje problem z identyfikacją sprzętu, ale także zapewnia pełną zgodność z dokumentacją, gwarantując bezpieczeństwo i komfort użytkowania.
Dyrektywa Maszynowa nie wymaga nadawania numerów seryjnych na wszystkich urządzeniach. W przypadku osprzętu do podnoszenia numerów seryjnych nie posiadają przede wszystkim szekle oraz większość punktów zaczepowych. Jest to prawidłowe w świetle istniejących przepisów, jednak stoi w pewien sposób w sprzeczności z koniecznością zapewnienia związku pomiędzy każdym egzemplarzem maszyny a posiadaną dokumentacją.
Po co znakować osprzęt?
Po zakupie dane urządzenie można użytkować tylko określony czas, następnie należy poddać je przeglądowi. Po badaniu protokół serwisowy jest dokumentem uprawniającym do dalszej pracy przez kolejny okres. Jeżeli urządzenia nie posiadają numeru seryjnego, to na dokumencie z przeglądu widnieją wszystkie parametry i dane urządzenia umożliwiające jednoznaczną identyfikację modelu produktu, jednak zamiast numeru seryjnego podaje się ilość sztuk. Problem pojawia się, kiedy użytkownik po przeglądzie dokupuje kolejne, identyczne urządzenia. Jak wówczas udowodnić, które z nich przeszły przegląd, a które są urządzeniami nowymi? Urządzenia, które nie mają indywidualnych numerów trudno jednoznacznie zidentyfikować.
Mateusz Waśniewski, kierownik działu serwisu PFEIFER Polska, naświetla problem, który często występuje w praktyce użytkowania:
Jeden z naszych kontrahentów posiadał wiele punktów zaczepowych, które nie miały numerów seryjnych. Po przeglądzie okresowym wykonywanym corocznie przez nasz serwis mobilny, każde urządzenie oznaczaliśmy specjalnym kolorem serwisowym, odpowiednim dla danego roku, by w ten sposób potwierdzić wykonanie badania. Użytkownik kilka miesięcy po przeglądzie kupił kolejne urządzenia, identyczne z już posiadanymi, jednak bez oznaczenia kolorem serwisowym. Otrzymał do nich deklarację zgodności uprawniającą go do użytkowania przez kolejne 12 miesięcy. Podczas audytu nie był w stanie w prosty sposób udowodnić, że urządzenia nieoznaczone kolorem serwisowym są nowe, a nie, że zostały pominięte podczas corocznej kontroli.
Ten przykład pokazuje, jak ważna jest możliwość udowodnienia, że wskazane urządzenie może być bezpiecznie użytkowane.
Unikatowe rozwiązanie znakowania osprzętu bez numerów seryjnych
Podobne sytuacje skłoniły nas do znalezienia odpowiedniego rozwiązania dla naszych klientów, które pozwoliłoby im w pełni identyfikować wszystkie produkty. W tym celu skontaktowaliśmy się z producentami punktów zaczepowych i szekli i wraz z nimi opracowaliśmy obszerną instrukcję znakowania elementów nieposiadających numerów seryjnych. Co więcej, PFEIFER uzyskał indywidualną pisemną zgodę tych producentów na wykonanie oznakowania kilkoma metodami. Ze wszystkich dostępnych metod wybrano dwie najlepsze ze względu na otrzymywany efekt i techniczne możliwości wykonania. Obecnie metodą najczęściej stosowaną przez nas jest 👉 wypalenie oznaczeń laserem – oczywiście wyłącznie w miejscach i z parametrami dopuszczonymi przez producentów.
Grawerowanie laserowe na zamówienie niewątpliwie niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim gwarantuje perfekcyjną czytelność znaków. Oprócz tego zapewnia możliwość indywidualnego dostosowania oznaczeń dla danego klienta czy możliwość tworzenia serii. Metoda ta praktycznie nie ma ograniczeń co do kształtu znakowanego urządzenia, oznaczenie jest możliwe nawet przy najtrudniejszych geometrycznie elementach. Jest to również o wiele praktyczniejsze rozwiązanie niż dodawanie tabliczki czy zawieszki. Co jednak najważniejsze, osiągnięta zostaje pełna identyfikowalność urządzenia, a to pozwala w sposób jednoznaczny i klarowny połączyć je z odpowiednią dokumentacją.
PFEIFER oferuje usługę znakowania szekli i punktów zaczepowych przede wszystkim podczas zakupu nowych urządzeń. Jest to jednak możliwe również podczas okresowej kontroli wykonywanej przez serwis PFEIFER. Z uwagi na gabaryty znakowarki laserowej niestety nie jest możliwe użycie jej przez serwis mobilny, jednak również na to znaleziono rozwiązanie. Więcej informacji na ten temat: 👉 Broszura serwisowa PFEIFER.
Artykuł ukazał się także na portalu 👉 dzwignice.info